Powiat Legionowski i Warszawskie Przedsiębiorstwo Mostowe MOSTY Sp. z o.o. podpisały umowę dotyczącą budowy kładki pieszo-rowerowej nad torami kolejowymi przy ul. Parkowej w Legionowie.
Przetarg na wykonanie kładki pieszo-rowerowej w Legionowie wygrało Warszawskie Przedsiębiorstwo Mostowe MOSTY Sp. z o.o., które przedstawiło najkorzystniejszą ofertę. I nie chodzi tu tylko o najniższą cenę, opiewającą na 3.057.867,93 zł, ale też 23-tygodniowy termin realizacji robót i 7-letnią gwarancję na ich wykonanie. Przypomnijmy, że inwestycja ma być dofinansowana z rezerwy subwencji ogólnej skarbu państwa. Część kosztów poniosą także samorządy Legionowa i Powiatu Legionowskiego.
Umowę strony podpisały 16 kwietnia 2015 r. w siedzibie Starostwa. Zawarty w dokumencie zakres robót budowlanych przewiduje: przebudowę napowietrznej sieci średniego napięcia, obniżenie liny uszynienia grupowego bramek trakcyjnych, budowę kładki dla pieszych o wysokości ok. 7-8 m i szerokości użytkowej 4 m wraz z dojściami o szerokości 2 – 2,7 m, budowę systemu odprowadzania wód opadowych, zainstalowanie systemu oświetlenia kładki, przebudowę sieci i urządzeń energetycznych i teletechnicznych. W imieniu Powiatu umowę podpisali starosta Jan Grabiec i wicestarosta Robert Wróbel, natomiast wykonawcy – prezes Andrzej Kowalik. Na dniach dopełnione zostaną formalności wynikające z przepisów prawa budowlanego. Pod koniec kwietnia wszystko będzie gotowe do wprowadzenia wykonawcy na budowę. Warunkiem koniecznym do rozpoczęcia prac jest zakończenie przez zarządcę linii kolejowej – PKP PLK S.A. – prac przy rozbiórce dotychczasowego przejazdu przez tory i usunięcie całej jego infrastruktury, w tym szczególnie kolidującego z budową kładki budynku dróżnika.
Zgodnie z informacjami przekazywanymi przez kolejową spółkę, roboty te powinny rozpocząć się po 15 kwietnia, czyli po zakończeniu umowy, w ramach której Miasto Legionowo dofinansowywało funkcjonowanie przejazdu. Z punktu widzenia inwestora, czyli Powiatu, sprawne przeprowadzenie tej procedury jest niezwykle ważne.
Kluczową kwestią dla obu samorządów jest bezpieczeństwo mieszkańców, dlatego należy dołożyć wszelkich starań, by przejazd po jego zamknięciu był zabezpieczony w sposób uniemożliwiający przekraczanie torów w tym miejscu. Starosta Legionowski Jan Grabiec i Prezydent Roman Smogorzewski apelują do mieszkańców, którzy będą przechodzić przez tory, by korzystali z miejsc do tego wyznaczonych.
Obecnie samorządy współfinansujące inwestycję, czyli Legionowo i Powiat Legionowski czekają na decyzję PKP PLK S.A., która jest zarządcą infrastruktury kolejowej, odnośnie daty zamknięcia przejazdu kolejowego i przystąpienia do prac rozbiórkowych. Niezwłocznie po ich zakończeniu na budowę wprowadzony zostanie wykonawca budowy kładki.
Bez względu jednak na termin zamknięcia przejazdu i rozpoczęcia prac przy budowie pieszo-rowerowej przeprawy od 4 maja 2015 r. rozpocznie kursowanie bezpłatna linia dowozowa dla mieszkańców, finansowana przez Miasto. Autobus będzie jeździł na trasie: Stacja PKP Legionowo – Kościuszki – Piłsudskiego – Jagiellońska – Krakowska – tunel Al. Róż – Al. Legionów – Wyszyńskiego – Kolejowa – Żelazna – Narutowicza – Wyszyńskiego – Al. Legionów – Al. Róż tunel – Krakowska – Jagiellońska – Słowackiego – Kościuszki – Stacja PKP Legionowo. Zaplanowano 20 kursów dziennie, w dni powszednie (od poniedziałku do piątku) w godz. 5.30 – 20.30, zgodnie z rozkładem jazdy modyfikowanym i skoordynowanym z rozkładem linii kolejowych KM i SKM. Po zakończeniu budowy kładki linia ma być wydłużona do Osiedla Młodych.