Kolejny krok w kierunku przywrócenia połączenia kolejowego do Zegrza Południowego został uczyniony. Szerokie grono przyszłych kooperantów podpisało dziś stosowne porozumienie.
List intencyjny o współpracy w zakresie rewitalizacji i utrzymania linii kolejowej nr 28 na odcinku Wieliszew-Zegrze Południowe podpisali przedstawiciele Samorządu Województwa Mazowieckiego, Powiatu Legionowskiego, PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie, Powiatu Pułtuskiego oraz gmin Legionowo, Nieporęt, Wieliszew, Serock, Pułtusk, Winnica i Pokrzywnica w obecności inicjatora przedsięwzięcia – Jan Grabca wiceministra Administracji i Cyfryzacji.
Niemal równo rok mija od chwili, kiedy władze powiatu legionowskiego przy wsparciu samorządów gminnych rozpoczęły starania o rewitalizację linii kolejowej, prowadzącej do Zegrza Południowego. 22 października ubiegłego roku ówczesny starosta legionowski Jan Grabiec wspólnie z zarządem Kolei Mazowieckich zorganizował konferencję pod tytułem „Szynobusem do Zegrza”. Zaprosił na nią przedstawicieli wszystkich instytucji i środowisk, których współpraca była niezbędna do zrealizowania tego projektu.
Konferencja miała formę happeningu. Uczestnicy przejechali szynobusem trasę Legionowo-Zegrze-Legionowo. Próbny przejazd był dowodem na to, że jest możliwość i potrzeba przywrócenia zawieszonego w 1998 r. połączenia.
Konferencja i co dalej?
Wydarzenie zorganizowane przez władze powiatu legionowskiego zainaugurowało szereg działań, spotkań i uzgodnień, które doprowadziły w końcu lutego 2015 do podpisania przez Zarząd Województwa Mazowieckiego i PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK S.A.) listu intencyjnego na realizację programu polepszenia przewozów przy wsparciu unijnych środków RPO Województwa Mazowieckiego 2014-2020. W dokumencie wśród inwestycji do realizacji znalazły się prace na linii nr 28 na odcinku Wieliszew – Zegrze.
– Podpisaliśmy z PKP PLK list intencyjny, który ma służyć temu, aby w odpowiedniej kolejności, w odpowiedni sposób realizować kolejne inwestycje modernizacyjne. To określa jasny plan działań. Wskazane linie kolejowe będą służyły głównie aktywizacji rozwoju gospodarczego i oczywiście poprawie warunków przejazdu naszych podróżnych, bo każda modernizacja linii kolejowych oznacza również skrócenie czasu podróży. – powiedział wówczas marszałek Adam Struzik.
Rząd przed kilkoma tygodniami ujął inwestycję w Krajowym Programie Kolejowym zapewniając w ten sposób na wkład własny do realizacji inwestycji ze środków unijnych. Kolejnym krokiem jest podpisanie listu intencyjnego w szerszym gronie, w którym poszczególni sygnatariusze deklarują swój udział w przedsięwzięciu stosownie do posiadanych kompetencji: PKP PLK S.A. w zakresie prac remontowych na linii, ZTM Warszawa do świadczenia usług przewozowych na niej, Samorząd Województwa do umieszczenia zadania w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Mazowieckiego, a samorządy lokalne do partycypowania w kosztach utrzymania linii na ustalonych przez strony porozumienia zasadach.
Konieczne działania
Przygotowanie terenu do inwestycji, przekonanie inwestora – PKP PLK, zapewnienie finansowania ze środków unijnych i budżetu państwa, to pierwsze etapy projektu, które zrealizowaliśmy – stwierdza minister Jan Grabiec – podpisanie porozumienia z udziałem przewoźników i gmin deklarujących współfinansowanie przejazdów to kolejny krok. Teraz czas na projektowanie i budowę – dodaje były starosta legionowski.
By przywrócenie pociągów na trasie Wieliszew-Zegrze Południowe stało się faktem, niezbędne są następujące prace:
– odbudowa toru na stacji Zegrze na oczekiwanej długości peronu oraz na brakującym odcinku pomiędzy terenem P.P.H. Fermata a stacją oraz gruntowne uporządkowanie nieużywanego obecnie peronu,
– ewentualna zabudowa czujników zbliżania pociągu, sygnalizacji świetlnej i półrogatek wraz z kablami teletechnicznymi i podglądem działania urządzeń na stacji Wieliszew dla skrzyżowania z DW nr 631 (działanie to nie jest konieczne, jednak w przypadku braku urządzeń przejazd pociągów przez skrzyżowanie będzie mógł się odbywać z prędkością 20 km/h),
– regulacja i podbicie toru oraz wymiana uszkodzonych podkładów na całej długości linii,
remont toru stacyjnego, odbudowa sieci trakcyjnej oraz zabudowa elektrycznych napędów zwrotnicowych w rozjazdach prowadzących na tor 2 na stacji Wieliszew,
– ewentualna odbudowa sieci trakcyjnej (uzupełnienie i wymiana brakujących słupów trakcyjnych i wywieszenie sieci jezdnej) dla wariantu obsługi linii jednostkami elektrycznymi.
Teren pod inwestycję jest gotowy od końca ubiegłego roku. Powiat Legionowski rozwiązał z dniem 15 grudnia 2014 umowę z firmą Logis, zarządzającą terenem przy stacji kolejowej w Zegrzu Południowym. Tym samym miejsce na przystanek dla pociągów czeka już na inwestora remontu linii.