O komunikacji z ministrem

Coraz lepsza komunikacja – to temat spotkania wiceministra Jana Grabca z samorządowcami z powiatu legionowskiego. W spotkaniu uczestniczyli starosta legionowski Robert Wróbel, prezydent Legionowa Roman Smogorzewski (który gościł wszystkich uczestników w sali konferencyjnej legionowskiego ratusza), wójt Nieporętu Sławomir Maciej Mazur, wójt Jabłonny Jarosław Chodorski oraz przewodniczący rady gminy Wieliszew Marcin Fabisiak.

Dyskusja rozpoczęła się od doskonałej dla mieszkańców powiatu informacji, którą Jan Grabiec opublikował na portalu społecznościowym Facebook już wczoraj, a którą dziś potwierdził – przetarg na przebudowę ostatniego odcinka drogi krajowej nr 61 na terenie Legionowa został ogłoszony. To ogromny sukces, gdyż przypomnijmy, że jeszcze kilka miesięcy temu przebudowa tej drogi została wykreślona z Programu Przebudowy Dróg Krajowych na lata 2014 – 2023. Dziś nie tylko jest w ten program wpisana, ale inwestor przebudowy, czyli Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), uczynił ostatni krok, jaki dzieli nas od rozpoczęcia prac, tj. rozpoczął procedurę wyłonienia wykonawcy robót.

Uczestnicy spotkania rozmawiali też o przebudowie dalszych odcinków tej drogi na terenie powiatu. Wiceminister Grabiec zapewnił, że zabiega o to, by modernizacja dalszych fragmentów drogi również stała się faktem. Szczególnie jeśli chodzi o odcinek przejścia przez Michałów Reginów, który pozostanie ostatnim jednopasmowym, gdy zakończy się przebudowa drogi od wiaduktu do granic Legionowa.

– Dobra wiadomość jest taka, że udało się przekonać GDDKiA do systemu projektuj i buduj. Jest więc szansa, że choć w tej chwili nie ma projektu przebudowy tej drogi, to prace mogą rozpocząć się jeszcze przed końcem przebudowy przejścia przez Legionowo. Szczególnie, że jest też możliwość sfinansowania tego przedsięwzięcia z rezerwy budżetu państwa na bezpieczeństwo na drogach krajowych, w której dla Mazowsza zarezerwowane jest 400 mln złotych. – powiedział samorządowcom Jan Grabiec.

Podczas spotkania mowa była jednak nie tylko o drogach krajowych. Wójt Sławomir Maciej Mazur zwrócił uwagę na trudności w rozmowach z Mazowieckim Zarządem Dróg Wojewódzkich (MZDW) na temat modernizacji drogi 631 od ronda w Zegrzu Południowym w stronę Nieporętu i dalej Marek. Starosta Wróbel zaproponował, by przekonywać władze województwa mazowieckiego, które i tak planują przebudowę tej drogi, by zaczęła się ona właśnie od strony gminy Nieporęt, gdzie natężenie ruchu i problemy z bezpieczeństwem na niej są największe. Ustalono, że taki będzie kierunek działania samorządów naszego powiatu w odniesieniu do tej konkretnej inwestycji, a minister Jan Grabiec zadeklarował swoje wsparcie w rozmowach z MZDW.

W rozmowie pojawił się również bardzo ważny dla mieszkańców temat transportu publicznego. Tydzień temu uchwalona została ustawa o związkach metropolitalnych, zwana „aglomeracyjną”, która po poprawkach wniesionych przez senatorów niebawem trafi ponownie pod obrady sejmu i ma szansę już wkrótce wejść w życie. Jan Grabiec, który odpowiadał w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji za prowadzenie prac nad tą ustawą, po krótce zrelacjonował, jakie zmiany zostały wprowadzone do pierwotnego projektu i jakie to ma znaczenie dla samorządów, a tym samym mieszkańców. W okresie ostatniego półtora miesiąca udało się wprowadzić do projektu aż 22 poprawki postulowane przez stronę samorządową. Fundamentalną zmianą w stosunku do pierwotnych zapisów jest rezygnacja z tworzenia quasi samorządu, który miałby zarządzać kwestiami dotyczącymi m.in. transportu publicznego. W zamian powstawać będą związki samorządów, bez dodatkowej otoczki w postaci sejmiku, radnych i związanych z tym wydatków. Co więcej uchwalona ustawa zapewnia dofinansowanie dla związków samorządów w wysokości 5% podatku od osób fizycznych, tzw. PIT. W przypadku samego powiatu legionowskiego ten zapis daje dodatkowe 15 mln złotych rocznie na transport publiczny. Oznacza to, że przy mniejszym wkładzie ze budżetów poszczególnych gmin mieszkańcy mieliby lepszą sieć połączeń i tańsze bilety, a nie, jak obecnie, dwukrotność tego, co za bilet zapłacić musi mieszkaniec Warszawy.

Spotkanie skończyło się wzajemnymi deklaracjami dalszej ścisłej współpracy w sprawach kluczowych dla jakości życia mieszkańców i rozwoju naszego regionu.

Podziel się z innymi