Jaki akumulator kupić?

Najczęstszym problemem, z którym spotykają się kierowcy zimą to brak możliwości uruchomienia auta. Niskie temperatury nie sprzyjają akumulatorom, dlatego tak ważna jest ich kontrola jeszcze zanim nastaną mrozy. Jaki akumulator wybrać i jak o niego dbać opowie Krzysztof Modzelewski, współwłaściciel Bosch Service Modzelewscy.

Działanie akumulatora

Akumulator jest podstawą działania każdego samochodu. Dzięki zachodzącym reakcjom chemicznym gromadzi, a następnie uwalnia on energię elektryczną do cewki zapłonowej, rozrusznika i wszystkich obwodów elektrycznych, co pozwala uruchomić auto. Bez sprawnego akumulatora samochód po prostu nie odpali.

Akumulatory charakteryzuje się poprzez dwa najważniejsze parametry. Pierwszym z nich jest pojemność wyrażana w amperogodzinach (Ah). Jest to wartość, która informuje przez ile godzin w optymalnej temperaturze (ok 25°C) akumulator będzie oddawać prąd o natężeniu 1 ampera aż do całkowitego rozładowania. W pełni działający akumulator 100% pojemności osiąga właśnie w granicach 25°C. Gdy temperatura spadnie do zera pojemność zmniejsza się do 80%. Przy -25°C pozostaje jedynie 60% pojemności. Oznacza to, że pojemność akumulatora, która fabrycznie oznaczona jest np. jako 60Ah podczas dużego mrozu faktycznie wynosić będzie ok 36Ah. Założenia te dotyczą oczywiście w pełni sprawnego akumulatora. Co ważne zapotrzebowanie silnika na energię jest znacznie większe właśnie zimą.

Innym parametrem jest prąd rozruchowy najczęściej wyrażony według normy EN. Jest to wartość prądu, jaką akumulator może oddać w sposób ciągły w temperaturze -18°C, aby napięcie po 10 sekundach rozładowania tą wartością prądu nie było niższe niż 7,5 V.

Jaki akumulator wybrać?

W praktyce zakup nowego akumulatora nie powinien sprawić większych problemów, gdyż producenci aut sami określają jaki rodzaj baterii powinniśmy zastosować. W teorii wybór najmocniejszego akumulatora byłby dobrym rozwiązaniem. Nic bardziej mylnego. Zamontowanie baterii o zbyt dużej pojemności może skrócić jej żywotność ze względu na ciągłe niedoładowanie. Powodem jest brak odpowiedniego przystosowania alternatora do ładowania akumulatora o tak dużej pojemności. W przypadku zakupu akumulatora ze zbyt wysokim prądem rozruchowym możemy spodziewać się, że będzie on mniej trwały oraz mniej odporny na negatywne skutki rozładowywania. Praktyka pokazuje jednak, że zamontowanie akumulatora o parametrach większych o 10-15% nie powinno wpłynąć negatywnie na nasze auto. Rozwiązanie to stosowane jest zazwyczaj w pojazdach wykorzystujących więcej odbiorników elektrycznych niż te montowane fabrycznie lub gdy auto w krótkich odstępach czasu jest uruchamiane i gaszone.

Na rynku coraz częściej pojawiają się akumulatory, które są lepiej przystosowane do zwiększonego zapotrzebowania auta na energię. Obecnie jest ono 3-krotnie większe niż jeszcze 15 lat temu. Zakup akumulatorów produkowanych w technologii PowerFrame marki Bosch pozwala zauważyć znaczącą różnicę. Rozwiązanie to opiera się na specjalnej metodzie produkcji kratki akumulatora, która jest przewodnikiem prądu, co pozwala uzyskać dużo lepsze wyniki.
W porównaniu z akumulatorami tradycyjnymi tego typu baterie mają wydłużony o 20% okres użytkowania, a także zwiększony prąd rozruchowy. Ponadto są znacznie bardziej niezawodne w użytkowaniu, odporniejsze na niższe temperatury, korozję, przeciążenia i wibracje oraz częste cykle ładowania i rozładowywania.

Kiedy wymienić akumulator?

Najbardziej oczywistym objawem, który powinien nas zaniepokoić jest zmniejszenie lub całkowity brak napięcia. Martwiące mogą być również zmiany w obudowie akumulatora np. jego puchnięcie. „Przed decyzją o wymianie warto udać się do serwisu samochodowego w celu sprawdzenia całego układu ładowania oraz działania instalacji elektrycznej. Możliwe, że problem tkwi nie w samym akumulatorze, a winne jest np. zbyt duże zużycie energii czy awaria alternatora, wówczas wymiana samej baterii nie rozwiąże problemów.” – mówi Patryk Klejment, elektomechanik z Bosch Car Service Modzelewscy.

Jak dbać o akumulator?

Stan akumulatora zależy od wielu czynników. Często rozładowywanie, a w konsekwencji doładowywanie go, a także niedoładowanie lub przeładowanie przyspiesza jego zużycie. Dla baterii groźnie jest także rozładowanie jej do poziomu poniżej 10 V. Powoduje to jej zasiarczenie grożące uszkodzeniem lub znacznym spadkiem pojemności. Regularna kontrola układu ładowania pozwala ocenić nie tylko stan akumulatora, ale również poborów prądu. Jeśli są zbyt duże by uchronić baterię należy dokładniej sprawdzić elektrykę. Dobrze jest od czasu do czasu przyjrzeć się również samym klemom, które wymagać mogą dodatkowego czyszczenia. Opary elektrolitów oraz substancji będących wynikiem reakcji chemicznych, a także kurz mogą powodować zwarcia. Oczyszczenie zacisków i klem może temu zapobiec. Podczas czyszczenia, do którego przeznaczone są specjalne szczotki (chociaż zdarza się, że użytkownicy aut korzystają z papieru ściernego) należy uważać by nie zetrzeć zbyt dużej powierzchni, gdyż w konsekwencji zacisk i biegun akumulatora nie będą do siebie pasować, a co za tym idzie nie zapewnimy odpowiedniego przepływu prądu.

Kontrola samego akumulatora nie zajmuje dużo czasu, dlatego nie warto odkładać tej czynności na później. Przygotowanie się na nadchodzące mrozy z pewnością pozwoli oszczędzić sobie stresu, zmarnowanego czasu oraz pieniędzy, jeśli awaria poniesie za sobą kolejne konsekwencje.

Autor: Krzysztof Modzelewski, współwłaściciel Bosch Service Modzelewscy.

 

Podziel się z innymi

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Wyłącz adblocka!

Wykryliśmy, że używasz rozszerzeń do blokowania reklam. Utrzymujemy się wyłącznie z reklam. Wesprzyj nas, wyłączając je.