Legionowo: Rozmawiali o przeprawie przez tory

Ponad 200 osób zgromadziło się na spotkaniu dotyczącym przepraw przez tory kolejowe w sali widowiskowej ratusza. Obecni podczas konsultacji projektanci oraz prezydent Roman Smogorzewski cierpliwie odpowiadali na liczne pytania mieszkańców. Jedno jest pewne – większość zgromadzonych była zgoda, że przeprawa w Legionowie jest niezbędna, jednak nie ma jednej opinii co do jej nowej lokalizacji.

Podczas spotkania przedstawiono trzy warianty, z którymi od tygodnia można było zapoznać się na stronie internetowej ratusza.

Dwa pierwsze warianty to tunel na wysokości osiedla Nowy Bukowiec oraz kładka w miejscu obecnego przejazdu kolejowego w ulicach Polna – Kwiatowa. Warianty różnią się tym, że w jednym tunel wyposażony jest w ciąg pieszo-rowerowy, a kładka w windy bez pochylni, w drugim wariancie tunel jest przeznaczony wyłącznie dla samochodów, a kładka ma podjazdy z obu stron. W obu wersjach, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, tunel jest przeznaczony wyłącznie dla samochodów osobowych i karetek.

Trzeci wariant to tunel w miejscu obecnie istniejącej przeprawy kolejowej. Ta opcja, choć dużej części mieszkańców i radnych wydaje się najprostszym rozwiązaniem, zgodnie z informacjami przekazanymi przez projektantów, została wykluczona ze względów technicznych jako praktycznie niemożliwa do realizacji w ramach tego programu dofinansowania.

– W tym miejscu, aż do lokalizacji zaproponowanych w dwóch pierwszych wariantach, występuje strefa rozjazdu kolejowego, co uniemożliwia jakiekolwiek inwestycje bez kosztownej i długotrwałej przebudowy nie tylko torów, ale i całej infrastruktury sterowania ruchem, którą to inwestycję musiałaby wykonać kolej przed przystąpieniem do budowy tunelu. Tunelu pod rozjazdem nie wolno wybudować ze względów bezpieczeństwa, gdyż pociągi na rozjazdach generują obciążenia dynamiczne/uderzenia, które obciążają ustrój nośny obiektu i są niebezpieczne z punktu widzenia stateczności budowli – tłumaczył mieszkańcom projektant Mikołaj Dryzner, generowałoby to znaczne utrudnienia w ruchu, wyłączenia torów m.in. kolei SKM. Oprócz tego budowa w tym miejscu wymagałaby wywłaszczeń i wyburzeń budynków mieszkalnych. Jako mało realna ze względu na konieczne prace dodatkowe, koncepcja nie była szczegółowo projektowana.

Pozostałe dwie koncepcje przebiegają za strefą rozjazdów, nie wymagają wyburzeń i co najważniejsze, nie wymagają wycinki drzew. Jednak z uwagi na bliskość osiedla, wzbudzają kontrowersje. Przeprawy mają zarówno zwolenników, jak i zagorzałych przeciwników.

Pojawiają się głosy, że w pierwszej kolejności powinna powstać przeprawa w centrum, na wysokości ulicy Krasińskiego. Jednak jak przypomniał prezydent Roman Smogorzewski, warunkiem otrzymania ponad 11 mln zł dofinansowania z kolei jest likwidacja przeprawy w ulicach Polna-Kwiatowa, co wymusza w pierwszej kolejności budowę alternatywnego przejścia dla Bukowca. W sprawie dofinansowania budowy przeprawy w centrum miasta władze Legionowa już w maju br zwróciły się do Starosty Legionowskiego. Dzień po konsultacjach, w odpowiedzi na głosy mieszkańców, głównie skarżących się na uciążliwości dróg powiatowych Al. Legionów i Al. Róż, prezydent Roman Smogorzewski ponownie wystąpił do Starosty Legionowskiego z wnioskiem o pilne zorganizowanie konsultacji na szczeblu powiatowym, gdyż jak argumentuje prezydent – zasadne wydaje się, abyśmy wspólnie z zarządcą tych dróg, czyli Starostwem Powiatowym, tak jak wspólnie finansowaliśmy pozostałe inwestycje powiatowe na terenie gminy Legionowo, poszukali niebudzącej kontrowersji i oporu społecznego lokalizacji dla nowego przejścia przez tory kolejowe w Legionowie, a po wypracowaniu koncepcji przeprawy, wspólnie zrealizowali tę inwestycję, która podniesie jakość życia naszych mieszkańców – mówi prezydent Smogorzewski, podkreślając, że liczy na zaangażowanie władz powiatu w tej sprawie, ważnej nie tylko dla mieszkańców Legionowa, ale i całego powiatu legionowskiego.

Uwagi i wnioski na temat przepraw można zgłaszać do 27 września na adres [email protected]

Podziel się z innymi

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Wyłącz adblocka!

Wykryliśmy, że używasz rozszerzeń do blokowania reklam. Utrzymujemy się wyłącznie z reklam. Wesprzyj nas, wyłączając je.